Vem är man?

Vad heter du mer än Ragnhild?, frågade 10-åringen när jag nattade henne.

 

Jacqueline Ragnhild Ernolf Granholm, svarade jag.

 

Wow, sa dottern.

 

Jag föddes Ernolf, och när mamma gifte sig, blev jag adopterad vid 8-års ålder och fick namnet Nilsson. Jag kände mig aldrig som en Nilsson. Inte för att det var fel med Nilsson, men det var inte jag. Jag var ingen Ragnhild heller.

 

Jag uppfostrades och bodde hemma hos mina morföräldrar och mycket motvilligt kallade de mig för Jacqueline, eller Jackie, ända tills jag var 5 år gammal och en av gårdens flickor ringde på dörren och frågade om ”chockelin” fick komma ut och leka. Det var då mormor bestämde att det var nog, nu kallar vi henne för Ragnhild och så blev det. Hennes favoritsvägerska hette Ragnhild, och det var hennes namn jag fått, med förhoppningen att jag skulle bli lika snäll och trevlig som hon. Främmande engelska namn från min fars sida var inte passande. Fast än idag svarar jag hellre på Jackie än på Ragnhild.

 

Mitt första arbete var som kontorist på Televerket, och när jag kom in på juristlinjen funderade jag mycket på, om jag inte borde byta tillbaka min identitet till det som var jag, från kontorist Ragnhild Nilsson till jurist Jacqueline Ernolf.

 

Jag tog tillbaka mitt efternamn till mammas ilska, men det var ju jag, även om jag aldrig blev jurist.

 

Så träffade jag Gunnar och återigen stod jag inför ett namnbyte, men den här gången valde jag att ta Ernolf som mellannamn. Nu var jag etablerad konsult och, inom min värld, välkänd. Min rädsla för att ”försvinna” inom branschen genom namnbytet var densamma som den t ex många kvinnliga skådespelare känner.

 

Åren har gått och mellannamnet är alltmera borta, det syns på brev från myndigheter, och på sjukhuset blev jag uppropad som Jacqueline Ernolf häromdagen, men det var mer av misstag.

 

Så vem är jag idag? Granholm öppnar många dörrar inom Frälsningsarmén, men ibland önskar jag att jag bara hette Ernolf.  För vet du, den vanligaste frågan jag får är: vilken av bröderna Granholm är du gift med? Som andra fråga kommer något om min svärmor eller svärfar. Vem vet, en dag är man kanske mer nyfiken på vem jag är?


"kadetten"


Kommentarer
Postat av: Karin Eriksson

Vilken härlig blogg!

Fina namn Du har!! Tror faktiskt inte det dröjer länge förrän någon dotter får frågan: Är Du Ragnhilds dotter?

En f.ö. vanlig fråga till yngre inom FA är: Vems är du?? undrar om frågan är ett tecken på "inavel"

2011-01-07 @ 10:19:23
URL: http://karinjubal,zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback